Thursday, October 30, 2014

KESAN KETIDAKSEIMBANGAN HORMON

Ketidaksimbangan hormon merupakan masalah yang sangat umum. Ia boleh disebabkan oleh pola dan gaya hidup yang tidak sihat. Walaupun nampak remeh, namun masalah hormon tidak seimbang boleh memudaratkan kesihatan. Dalam jangka masa panjang, kekurangan atau ketidakseimbangan hormon pada wanita boleh menyebabkan masalah kesuburan. 

Hormon tidak stabil, wanita akan merasakan hidup mereka tidak sempurna

Masalah kesuburan???? Ish.... ngeri pulak kan? Kalau orang perempuan ada masalah kesuburan, rasa macam tak sempurna jadi orang perempuan tau. Belum kahwin memang tak rasa sangat bermasalah ni, tapi bila lepas kahwin yang akan lebih bermasalah terutama melibatkan pasangan, zuriat dan keluarga. phewwww.... serammmm.. >.<

Ok, sekarang ni ada yang tahu dan ada yang tak tahu mereka ada masalah hormon. Kalau korang nak tahu korang ada masalah KETIDAKSEIMBANGAN HORMON ke tidak, jom semak sama-sama..

Antara ciri-ciri ketidakseimbangan hormon adalah:

1. KENAIKKAN BERAT BADAN MENDADAK 
Kalau korang jenis tak makan berlebihan, dan juga menjalankan aktiviti fizikal dengan teratur TETAPI berat badan masih naik mendadak, ia petanda adanya ketidakseimbangan hormon. 

2. BERPELUH
Hormon berperanan membuat korang berasa panas. Apabila hormon mengalami perubahan, anda mulai berpeluh lebih banyak dan cenderung berasa lelah.

3. HAID TIDAK TERATUR
Putaran haid bergantung pada perubahan hormon. Jadi, apabila hormon terganggu ia boleh memberi kesan pada putaran haid. Kalau korang mengalami masalah putaran haid tidak teratur malah darah haid keluar terlalu banyak, hormon korang mungkin tidak seimbang. 

4. MUDAH MARAH
Apabila hormon tidak seimbang, seseorang cenderung mudah marah serta depresi.  Sebab tu bila orang perempuan tengah datang haid, mula moody tak tentu pasal.. habis orang kiri kanan depan belakang nak diterkamnya... hehe.. Tapi tu waktu datang haid, yang hormon tak seimbang ni akan kerap atau mudah marah walaupun hanya perkara yang simple. 

5. KEGUGURAN RAMBUT
Masalah keguguran rambut dipengaruhi oleh hormon. Apabila kadar hormon rendah atau tidak seimbang, rambut korang akan mudah gugur. 

6. SEKSUAL MENURUN
Ketidakseimbangan hormon akan memberi kesan pada ghairah seksual seseorang. hmm... cuba cek. 

7. KETIDAKSUBURAN 
Wanita yang berusaha untuk hamil, sebaiknya membuat pemeriksaan untuk memastikan adakah mengalami masalah ketidakseimbangan hormon.

Kalau korang ada masalah-masalah yang disebut di atas, Imma cadangkan selesaikan segera sebelum menjadi semakin kronik. Untuk atasi masalah hormon, Imma cadangkan korang ambil ESP dan GLA sebagai supplement harian. In sha ALLAH, masalah hormon yang dihadapi boleh diselesaikan.

Klik pada gambar untuk lihat lebih jelas

TESTIMONI PENGGUNA ESP DAN GLA

Testimoni 1
Testimoni 2
Testimoni 3
Testimoni 4

Terima kasih kerana sudi membaca dan jangan lupa tinggalkan sebarang komen di bawah. Jangan lupa juga tinggalkan link blog masing-masing untuk kita saling berkunjungan. ^_^


Jumpa lagi di entry yang seterusnya. ^_^

NURUL IMMA MANSOR
www.beautysuri.net
imma@beautysuri.net
Whatsapp / SMS : 013-2898399 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to IMMAMANSOR.COM
Designed by IMMA 2017