Wednesday, February 15, 2017

MIGRAIN : PUNCA DAN RAWATAN

Assalamualaikum & Hye semua ")

Hari ni Kak Im nak share tentang migrain. Kak Im rasa migrain ni majoriti orang akan pernah migrain. Kak Im ni bukanlah dapat migrain sejak dari sekolah atau universiti. Tapi Kak Im dapat migrain masa Kak Im bekerja, tu pun dah 4 tahun bekerja baru dapat. Sekarang dah berhenti kerja pun masih ada migrain. Ya ALLAH, tuhan je yang tahu sakitnya migrain. Rasa sakit dibahagian kepala, berdenyut-denyut yang kuat, rasa macam nak hantuk kepala kat dinding pun ada. Bila migrain kita akan terduduk dan kemudian baring, sebab nak legakan sakit tu. Uolls yang pernah alami mesti paham maksud Kak Im.

Biasanya orang yang terkena migrain ni akan telan panadol atau mengambil pain killer. Cuma persoalannya sambil nak berulang ambil ubat-ubat tu. Yang merisaukan kesan sampingan selepas itu, tambah pula migrain akan datang lagi.


“Migrain, bermula dengan berdenyut-denyut di bahagian atas atau belakang kepala,
Kadang-kadang bermula dari belakang dan merebak ke seluruh kepala”


Selalunya migrain akan diikuti dengan loya-loya, muntah, kebur penglihatan, rasa digigit-gigit, atau kebas-kebas. BIasanya gangguan ini boleh melarat sehingga 18jam!

Tanda-tanda terkena migrain :
·                     Rasa nyeri dan berdenyut-denyut di sebelah bahagian kepala dan merebak ke hidung dan ke mata
·                     Pandangan menjadi kabur, silau dan kadang-kadang menjadi gelap. Boleh menjadi pitam.
·                     70% pesakit migrain akan merasa loya dan muntah
·                     Serangan migrain boleh terjadi sehingga 7 - 72 jam
·                     Rasa sensitif kepada bunyi dan suara, badan berpeluh

Faktor yang menyebabkan boleh berlakunya migrain :

·                     Kekuragan zat dan nutrisi
·                     Keturunan
·                     Kesan dari pengambilan ubat-ubatan
·                     Wanita yang mengalami haid / pra haid
·                     Terlalu banyak mengambil kafein
·                     Banyak mengambil makanan yang mengandungi MSG dan nitrat
·                     Mereka yang sentiasa menahan lapar
·                     Sering mengalamni tekanan emosi


SET MIGRAIN SHAKLEE :
  • Adalah gabungan B-complex dan Ostematrix. Ia mampu memberi kesan berikut:
  • Mengekalkan tekanan darah normal
  • Membantu mengasimilasi kalsium ke dalam tulang
  • Membantu pengecutan otot dan saraf
  • Mengurangkan simpton kemurungan dan tekanan
  • Meningkatkan fungsi otak

(i) B-COMPLEX

(ii) OSTEMATRIX

DOA MERAWAT MIGRAIN


TESTIMONI SET MIGRAIN SHAKLEE




Terima kasih kerana sudi membaca, jumpa lagi di entry seterusnya. ")

NURUL IMMA MANSOR
Whatsapp untuk pertanyaan 013-2898399

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to IMMAMANSOR.COM
Designed by IMMA 2017